Tuesday 8 January 2013

Selangor 1-0 Nismilan

FIRST HALF : 

Formasi 4-4-1-1 digunakan oleh Divaldo Alves dengan Porras mengepalai serangan dan dibantu Eddy di belakangnya. Nazrin dan Shahurain di bahagian sayap.

Permulaan yang agak berhati-hati daripada kedua-dua pasukan pada babak awal permainan. Tidak banyak yang boleh diceritakan. Cuma percubaan jarak jauh Porras berjaya diselamatkan penjaga gol Selangor. Porras juga terlepas peluang keemasan untuk memecah kebuntuan apabila usia perlawanan melebihi 20 minit. Eddy Helmi melakukan low cross ke tengah namun dek kerana padang Shah Alam yang 'terlalu rata', bola melantun sedikit dan gagal disudahkan oleh Porras.

Corak permainan yang amat menarik pada kiraan se. Hantaran pendek digunakan untuk menjana serangan. Namun attacking flow Nismilan masih lagi tidak sempurna dan kerap dipatahkan Selangor.

Rashid. Rashid, Rashid, Rashid. Bermain dengan agak baik malam pada separuh masa pertama defensively. Bertindak selaku anchor man, beliau berjaya melindungi back four Nismilan dengan baik. Cuma dari segi serangan, beliau sedikit lewat untuk membuat keputusan.

Sivanesan, Nazrin, dan Shahurain seharusnya lebih bernyawa untuk mencipta peluang jaringan. Apabila tamat separuh masa pertama, Eddy Helmi dan Porras sahaja yang kelihatan menyerlah.

Francis Forkey Doe. Mengingatkan se kepada Effa Owona. Keh keh keh. Sedikit tamak barangkali.

SECOND HALF :

Nismilan bermula garang dengan 2 percubaan daripada Porras yang gagal menepati sasaran dan juga rembatan jarak dekat Shahurain yang tidak menepati sasaran walaupun tidak dikawal dan hanya 6 ela daripada gol.

Pada minit ke-68, Selangor mencipta jaringan menerusi Kunalan (hampeh boto. Time lawan Nismilan la kau nak score yo tak Kuna?) yang mempunyai 80% elemen nasib apabila bola terkena dadanya dan melepasi garisan gol.

Sebaik Kuna menjaringkan gol, Selangor menguasai perlawanan dan Nismilan hilang arah. Mungkin akibat tertekan, corak permainan hantaran pendek tidak lagi diamalkan sebaliknya gopoh untuk menghantar bola ke bahagian serangan. Sedikit mengecewakan di situ. Seharusnya pemain Nismilan terus mengekalkan corak permainan hantaran pendek kerana sebelum Selangor menjaringkan gol, Nismilan lebih banyak mencipta peluang untuk menjaringkan gol berbanding Selangor.

Kepada waghih-waghih yang dambakan kemenangan, kito buek rilek sudah. Kito kono akui yang Nismilan tahun ni tak kuek mano. Dapek top 5 pun dah kiro handa dah.

All and all it was a satisfying performance from Nismilan. It wasn't the best, but it was satisfying. Way more satisfying than Effa was with Nismilan. Porras needs to get his shooting boots on for upcoming games. He had a mountain of chances but failed to convert any.

MUSUHNYA HABIS BINASA!


No comments:

Post a Comment