Wednesday 28 November 2012

Laos 1-4 Malaysia

Harimau Malaya Bangkit!

Yeeaahhh!!! Harimau Malaya bangkit di Bukit Jalil! Kemenangan bergaya ke atas Laos menghidupkan kembali peluang juara bertahan ini untuk ke pusingan seterusnya.

Melihat kepada starting eleven Malaysia sebelum sepak mula, ternampak sedikit sinar apabila Amar Rohidan tidak tersenarai. Shakir Shaari mengambil tempat beliau. Farizal Marlias juga mengambil alih tugas Khairul Fahmi di gawang, Mahali menggantikan Bunyamin, dan  yang paling ketara ialah Wan Zack Haikal menggantikan Khyril di sayap kanan.

Se sedikit terkilan kerana Mat Yo dan Azmi masih tersenarai. Tetapi bak kata 'King Raja'' :

"Saya kenal pemain saya."

Oleh kerana penjelasan yang kukuh di atas, maka kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya akur dan redha akan keputusan itu.

First Half :

Malaysia bermula garang dengan serangan bertali arus ke gawang Laos. Shakir Shaari banyak membantu menggerakkan jentera tengah yang langsung gagal dikemudi oleh Amar tempoh hari. Pada minit ke-15, Malaysia mendapat sepakan percuma di luar kotak penalti dan Safiq menyempurnakan dengan bergaya. 



Eceh ceh ceh, kau tunggu Safiq. Kojap laie se nak kutuk kau pulak.

Malaysia masih terus menyerang namun ketumpulan Safee dan Mat Yo gagal menyempurnakan peluang yang terhidang menjadi penyebab mengapa Malaysia tidak mampu menambah jaringan. 

Pada minit ke-38, (Kau dah ready ko bolum Safiq? Keh keh keh) Safiq cuba membuat hantaran kepada Kuna namun berjaya dihalang oleh pemain Laos yang terus melancarkan serangan balas dan membuahkan gol penyamaan untuk Laos.



Safee dan Mat Yo masih terus gagal menyempurnakan peluang yang diperoleh untuk menambah jaringan sehingga tamat separuh masa pertama. 

Dek ketumpulan jentera serangan, mungkin Khyril Muhymeen akan dimasukkan pada separuh masa kedua, namun sangkaan se meleset.

Second Half :

Zubir Azmi masuk menggantikan Azmi Muslim.

Safee memperoleh beberapa lagi peluang sebelum berjaya menjaringkan gol pada minit ke-67 hasil hantaran Wan Zack Haikal dari sebelah kanan.



Gol ketiga Malaysia dijaringkan oleh Wan Zack Haikal hasil hantaran Kuna. The best goal of the night I might say. 



Khyril Muhymeen masuk menggantikan Safee. Se ghaso, dio yang patut start dari awal. Setelah beberapa minit dimasukkan, Khyril mendapat hantaran daripada Safiq dan...tengok la sondighi.



Kesimpulan : 

Terima kasih 'King Raja' kerana mengotakan janji dengan tidak menyenaraikan pemain yang tidak menunjukkan persembahan yang memberangsangkan ketika menentang Singapura.

Safiq masih belum bermain di tahap yang sepatutnya. Masih average. Below average barangkali. Buck up captain! Come on! 

Shakir dan Wan Zack ternyata memberi nafas baru kepada skuad negara. Shakir berjaya menggerakkan jentera tengah dengan cemerlang. Berjaya mencipta ruang untuk membolehkan Safiq bertindak kreatif dan berjaya memenangi bola daripada kawalan Laos. 

assist dan 1 gol untuk Wan Zack adalah berbaloi dengan persembahannya malam ini. Hantaran ke dalam kotak penalti berjaya mengkucar-kacirkan pertahanan Laos.

Safee's and Mat Yo's performance is a worrying sight. If Harimau Malaya wants to retain the title, their finishing abilities needs to improve. Let's just hope that they are just having a bad day at the office tonight.

Jujur la nak koba an kek sumo kan, se ghaso Harimau Malaya kito patut monang straight set 21-1, 21-0 tadi. Tapi tu la, Safee tah apo suwey eh tah. Mat Yo pun samo. Takpo. Lawan Indonesia sok kito hobin boto-boto. Jangan nak boghi muko kek dio!


Sekian,

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU!

No comments:

Post a Comment